A „kőszegi bor”, mint márka

Hosszú ideje gondolkodtam már, hogyan is lehetne egy átfogó borkampányt létrehozni kicsiny, ám annál sokszínűbb városunkban, Kőszegen. Borászatunk mellett ez is egy meghatározó pont az életemben. Szerettem volna egy olyan fenntartható koncepciót kidolgozni, ami mindenki előnyére lesz, és segíti az abban dolgozó embereket. Az információáramlás felgyorsulásával elengedhetetlennek tartom egy vállalkozás aktív jelenlétét az interneten. Teljesen hétköznapi és elfogadható jelenség az, hogy több helyi gazdának a munka végeztével (ami sosem ért véget, mint tudjuk) nincs már ideje és ereje az online marketinggel foglalkozni, holott kiváló portékájuk van a pincékben. Nos, többek között ez is hozzásegített az oldal, illetve „brand” létrehozásában. Körülbelül másfél éve kezdődött a megvalósítás, ami 2017-ben látványos elemekhez érkezett. Sikerült a gazdákkal és az érdeklődőkkel egy kezdő honlappal megszerettetni, majd bevezetni a márka logóját, s egyre több ember szerzett információt az oldalunkról is, így mindig egy-egy apró lépéssel előbbre jutottunk. Közel egy éves működés elég volt ahhoz, hogy levonjam a tanulságokat és meghallgassak több véleményt, így áprilisra időzítve elkészült a teljesen modern, a borra kiterjedő rovatok sorozata. Sok energia és elszántság kellett a megalkotásához, ugyanakkor a barátok segítsége elengedhetetlennek bizonyult.

Kőszeg borászati közössége egy mikroközösség, akik a függetlenséget és a hagyományokat szeretnék fenntartani, s emellett az összefogás elemeiben maximálisan partnerek. „Együtt könnyebb” alapon, hiszen olyankor könnyebb nagyobb mértékekben gondolkodni. Ahhoz, hogy tovább tudjunk jutni apróbb nehézségeken, ahhoz a jelenben kell áldozatot hozni, hogy később az esetleg jobb legyen. Ezért igenis áldozni kell a közösségért és a kultúrára.

Terveink között szerepel egy helyi borfajta kiemelése a többi közül, ami ismertebbé tenné magát a fajtát és városunkat egyaránt. Ez a Blauburger lesz, mely megjelenése óta töretlen íven halad a népszerűség felé. Szeretnénk egy egyedi arculatot adni a fajta megjelenésének, továbbá garanciát is nyújtani arra, hogy méltó legyen ez a bor a cím viseléséhez. A célokat megfogalmaztuk, ám a megvalósításban még vannak nyitott kérdések.

Blauburgerről bővebben

A Blauburger egy kékszőlőfajta, amelyet kisebb területeken termesztenek Ausztriában és Magyarországon. Nem szabad összekeverni a Blauburgunder, avagy Kékburgundi fajtával, amely az osztrák, illetve magyar szinonimája a Pinotnoir-nak. A Blauburger a Kékoportó és Kékfrankos keresztezése. A keresztezést Dr. Fritz Zweigelt hozta létre 1923-ban a Klosterneuburg-ban. Borai igazán harmonikus és a bogyós gyümölcsök aromáit hordozza. Színe igazán magával ragadó és tekintélyt parancsoló. Magyarországon 1993-ban jegyezték be, majd Kőszegen 1995-2000 –es években történtek az első telepítések (Stefanich, Alasz, Láng, Jagodics), mely mára 10 hektárra nőtte ki magát. Népszerűsége a harmonikus savaiban és a bíborvörös színében rejlik. Évről-évre megbízható hozammal rendelkezik, igen népszerű fajta a környéken. Bora igazán gyorsan fejlődik, így a szüretet követő 2. hónapban már tisztességes borrá lesz. Szeptember második felében – tehát a szülő Kékfrankosnál előbb – szüretelhető.

Kőszeg város hagyományos Szőlő Jövésnek Könyve programsorozat részeként minden évben elültetnek egy oltványt a Jurisics Vár falánál, 2017-ben a kőszegi borászok elültették az első Blauburger szőlőt, megemlékezve a fajta kőszegi elterjesztői előtt. Ezzel is további nagy reményeket fűzve a fajtának. Kőszeg a Blauburger városa lett 2017 ben.

A lendületben és az akaratban bízva sikerülhet egy olyan közösségi márkát létrehozni, ami sugallja az alulról jövő összetartozást és a függetlenséget.